Personalia

Navn: Ingrid Ballari Nilssen

Fra: Kautokeino/Tana i Finnmark

Tittel: Marketing Manager

Som markedssjef er hovedoppgaven å formidle budskapet til publikum, men i stadig større grad har utviklingen beveget seg fra en statisk til en mer dynamisk, toveiskommunikasjon. I tillegg til formidling kreves det altså en aktiv form for dialog mellom sender og mottaker, og det er her jeg har min styrke.

Jeg har en lidenskap for det skrevne ord, og har – både i studier og som ansatt – innhentet digitale ferdigheter og innsikt. Jeg trives når jeg kan være kreativ med layout og tekstdesign, og bruker visuelle metoder for økt synlighet. 

I Svalbardposten lagde jeg en ny plattform for å nå publikum. Like etter at “Det skjer på Svalbard” ble lansert, fikk vi større rekkevidde og bedre synlighet på nett. de gode resultatene kom til tross for at dette var et prosjekt med nullbudsjett, noe som betyr at de eneste verktøyene jeg hadde for hånden, var algoritmer, SEO, SEM og andre optimaliseringsverktøy. Jeg etablerte også en konkurranse for restaurantene i byen, for å øke publikums bevissthet og få flere av lokalbefolkningen til å føle stolthet over det Longyearbyen har å tilby.

 For å skape effektiv innholdsmarkedsføring, trenger du journalistisk innsikt, men også en forståelse av markedsstrategi. Merkevarebygging har alltid vært en stor del av min arbeidsbakgrunn, og jeg tror at en god markedsføringsstrategi begynner med innsikt. Man må kjenne bedriften man arbeider for hvis man skal treffe med kommunikasjonen. Selskapets identitet skal alltid være grunnlaget for enhver beslutning du tar, og med god planlegging vil publikums bevissthet øke. Til slutt bør alle markedsføringsstrategier baseres på innhentet kunnskap, og analysering av resultater er en del av det. Jeg gjør analytisk arbeid for Hurtigruten Svalbard, og min bakgrunn fra universitetet i Oslo gir meg det faglige grunnlaget for å hente ut viktig informasjon fra både google analytics, Facebook og andre plattformer.

Hurtigruten Svalbard

Pressehenvendelser og koordinering av pressebesøk. Produksjon av markedsmateriell, SEO, Facebook og Instagram Insight, Google Analytics. Planlegging og gjennomføring av event. Strategisk planlegging og gjennomføring av kampanjer. Vedlikehold og produksjon av webside, nyhetsbrev og innhold til annonser og SoMe. Innhold består av foto, video og grafisk arbeid. Fagspråket er engelsk.

Svalbardposten

Annonsesalg og -produksjon, layout, korrekturlesning, budsjett- og dataansvar, markedsplanlegging og -strategi. Analysearbeid. AD for avisens magasinsatsninger. Utviklet nye konsepter for Svalbardposten og var idé- og initiativtaker for det skjer på Svalbard og Byens beste/Top of the Town. Administrator/vedlikeholdsansvarlig for websidene svalbardposten.no og detskjersvalbard.no. Foto, grafisk arbeid, og videoproduksjon.

Bagorama hovedkontor

Dataansvar, analyse av salgstall. Planlegging av markeds- og kampanjestrategier. Nært samarbeid med grossistleddet i Janic og Carlo AS, samt andre leverandører. Koordinering av nyåpninger av butikker, herunder budsjettering, innkjøp, merchandising og kursing av nyansatte. Koordinering og avvikling av salgsmesser. Utforming av annonser, plakater og annet salgsmateriell for Bagorama-kjedens butikker. Produktfotografering. 

Utdanning

Multimediefag Noroff, BA i medievitenskap fra UiO, med fordypning i statsvitenskap, i tillegg til emner i russisk språk- og områdekunnskap, samt fag fra masterutdanningen i medievitenskap. 

Adobe Creative cloud
Photoshop 80%
Lightroom Classics 80%
Premiere Pro 70%
Indesign 90%
Illustrator 70%